مواضيع مفضلة

google-site-verification=D5w-oSMToT0i2p5C9gLSCRSvTOC8w9yn6b38v_QI38Y google.com, pub-6771521127778549 , DIRECT, f08c47fec0942fa0

نموذج الاتصال

Name

Email *

Message *

كل الحب وكل الامنيات الطيبه لكل العالم مع الامل من المزيد من المحبه واحترام الراي الحر واختلاف الثقافات مع الاحترام الكامل للاديان وعدم الخوض في ما حرم الله وان نحترم الاخر وان نحاول ان نصحح عيوبه مع الاحترام الكامل للحريه في الوصف والتعبير والتبادل المعلوماتي الله خلقنا من المحبه والواجب ان نرد المحبه بكل الحب في الاحترام الكامل للرسل والانبياء والاديان والتشريع السماوي*All the love and all good wishes to all the world,

Followers

Blog Archive

My Blog List

Labels

About Me

My photo
انا الفارس والشاعر والاديب في بلادي وبلادك*** انا يا سيدتي من حارب جلادي وجلادك

جديد المدونه

Sunday, March 15, 2009


jالاعجاز الالهي في خلق النمل

ذكر فيه أنه من خلال تسجيل أصوات الملكة وهي تصدر الأوامر للعمال وإعادة بث هذه الأصوات المسجلة بواسطة سماعات دقيقة جدا داخل الأعشاش تبين وجود ردود أفعال منتظمة تصدر من باقي النمل تتمثل في إبراز قرون الاستشعار ورفع الفك والتأهب للهجوم ضد أي أخطار قادمة..

وأضاف أن أهم ما تم اكتشافه هو أن الأصوات المختلفة تجعل النمل يقوم بردود فعل مختلفة أيضا طبقا لكل صوت..

وإليكم النص:

By placing miniature speakers into the nest and playing back sounds made by a queen, the researchers were able to persuade ants to stand to attention.

“When we played the queen sounds they did 'en garde' behaviour. They would stand motionless with their antennae held out and their jaws apart for hours - the moment anyone goes near they will attack,” he said.

The most important discovery is that within the ant colony different sounds can provoke different reactions .

صورة لأحد تلال النمل

ونقل المقال أيضا تعليقا للباحثة فرانسيسكا باربرو من جامعة تورين Francesca Barbero, of the University of Turin

(ذكرت فيه أن الاكتشافات الحديثة قد أثبتت أن ما قد قيل قبل ذلك عن عدم وجود دور للتخاطب في تبادل المعرفة بداخل مملكة النمل كان غير صحيح)..

وإليكم النص الحرفي:

Francesca Barbero, of the University of Turin, said: “Our new work shows that the role of sound in information exchange within ant colonies has been greatly underestimated.”


صورة لبعض النمل داخل أحد مستعمرات النمل

القرآن الكريم وأقوال المفسرين:

قال الله تعالى في كتابه العزيز:(وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ (16) وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ (17) حَتَّى إِذَا أَتَوْا عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (18) فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِنْ قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ (19))

ورد في تفسير النسفي{ حتّى إذا أتوا على واد النّمل } أي ساروا حتى إذا بلغوا وادي النمل وهو واد بالشام كثير النمل. وعدي ب «على» لأن إتيانهم كان من فوق فأتى بحرف الاستعلاء { قالت نملةٌ } عرجاء تسمى طاخية أو منذرة. وعن قتادة أنه دخل الكوفة فالتف عليه الناس فقال : سلوا عما شئتم فسأله أبو حنيفة رضي الله عنه وهو شاب عن نملة سليمان أكانت ذكراً أم أنثى؟ فأفحم فقال أبو حنيفة رضي الله عنه : كانت أنثى. فقيل له : بماذا عرفت؟ فقال : بقوله { قالت نملة } ولو كانت ذكراً لقال قال نملة، وذلك أن النملة مثل الحمامة في وقوعها على الذكر والأنثى فيميز بينهما بعلامة، نحو قولهم حمامة ذكر وحمامة أنثى وهو وهي { ياأيّها النّمل ادخلوا مساكنكم } ولم يقل «ادخلن» لأنه لما جعلها قائلة والنمل مقولاً لهم كما يكون في أولي العقل أجرى خطابهن مجرى خطابهم { لا يحطمنّكم } لا يكسرنكم، والحطم الكسر وهو نهي مستأنف وهو في الظاهر نهي لسليمان عن الحطم وفي الحقيقة نهي لهن عن البروز والوقوف على طريقة «لا أرينك هاهنا» أي لا تحضر هذا الموضع).

صورة للميكروفونات المستعملة في مراقبة أصوات النمل

ما ورد فيتفسير البيضاوي:

{ حتى إِذَا أَتَوْا على وَادِي النمل } واد بالشام كثير النمل، وتعدية الفعل إليه ب { على } إما لأن إتيانهم كان من عال أو لأن المراد قطعة من قولهم : أتى على الشيء إذا أنفده وبلغ آخره كأنهم أرادوا أن ينزلوا أخريات الوادي. { قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النمل ادخلوا مساكنكم } كأنها لما رأتهم متوجهين إلى الوادي فرت عنهم مخافة حطمهم فتبعها غيرها فصاحت صيحة نبهت بها ما بحضرتها من النمال فتبعتها، فشبه ذلك بمخاطبة العقلاء ومناصحتهم ولذلك أجروا مجراهم مع أنه لا يمتنع أن خلق الله سبحانه وتعالى فيها العقل والنطق. { لاَ يَحْطِمَنَّكُمْ سليمان وَجُنُودُهُ } نهي لهم عن الحطم، والمراد نهيها عن التوقف بحيث يحطمونها كقولهم : لا أرينك ها هنا، فهو استئناف أو بدل من الأمر لا جواب له فإن النون لا تدخله في السعة. { وَهُمْ لاَ يَشْعُرُونَ } بأنهم يحطمونكم إذ لو شعروا لم يفعلوا كأنها شعرت عصمة الأنبياء من الظلم والإِيذاء. وقيل استئناف أي فهم سليمان والقوم لا يشعرون.

ماورد في تفسير الآلوسي:

ينكر الأمام الألوسي على من يترك ظاهر النص (بتصريح كلام النملة إلى معشر النمل صوتيا) ويجنح إلى الاستعارة التمثيلية ويقول حرفيا:(ومن تتبع أحوال النمل لا يستبعد أن تكون له نفس ناطقة).

وإليكم ما قاله بالنص:(وأنت تعلم أنه لا ضرر في إنكار صحة هذا الخبر، وقيل : إنه عليه السلام لم يسمع صوتاً أصلاً وإنما فهم ما في نفس النملة الهاماً من الله تعالى، وقال الكلبي : أخبره ملك بذلك وإلى أنه لم يسمع صوتاً يشير قول جرير :

لو كنت أوتيت كلام الحكل... علم سليمان كلام النمل

فإنه أراد بالحكل ما لا يسمع صوته؛ وقال بعضهم : كأنها لما رأتهم متوجهين إلى الوادي فرت عنهم مخافة حطمهم فتبعها غيرها وصاحت صيحة تنبهت بها ما بحضرتها من النمل فتبعتها فشبه ذلك بمخاطبة العقلاء ومناصحتهم ولذلك أجروا مجراهم حيث جعلت هي قائلة وما عداها من النمل مقولاً له فيكون الكلام خارج مخرج الاستعارة التمثيلية، ويجوز أن يكون فيه استعارة مكنية.

وأنت تعلم أنه لا ضرورة تدعو إلى ذلك. ومن تتبع أحوال النمل لا يستبعد أن تكون له نفس ناطقة فإنه يدخر في الصيف ما يقتات به في الشتاء ويشق ما يدخره من الحبوب نصفين مخافة أن يصيبه الندى فينبت إلا الكزبرة والعدس فإنه يقطع الواحدة منهما أربع قطع ولا يكتفي بشقها نصفين لأنها تنبت كما تنبت إذا لم تشق. وهذا وأمثاله يحتاج إلى علم كلي استدلالي وهو يحتاج إلى نفس ناطقة. وقد برهن شيخ الأشراف على ثبوت النفس الناطقة لجميع الحيوانات. وظواهر الآيات والأخبار الصحيحة تقتضيه كما سمعت قديماً وحديثاً فلا حاجة بك إلى أن تقول : يجوز أن يكون الله تعالى قد خلق في النملة إذ ذاك النطق وفيما عداها من النمل العقل والفهم وأما اليوم فليس في النمل ذلك. ثم إنه ينبغي أن يعلم أن الظاهر أن علم النملة بأن الآتي هو سليمان عليه السلام وجنوده كان عن إلهام منه عز وجل وذلك كعلم الضب برسول صلى الله عليه وسلم حين تكلم معه وشهد برسالته عليه الصلاة والسلام، والظاهر أيضاً أنها كانت كسائر النمل في الجثة، وفيه اليوم ما يقرب من الذبابة ويسمى بالنمل الفارسي، وبالغ بعض القصاص في كبرها ولا يصح له مستند.

وفي بعض الآثار أنها كانت عرجاء واسمها طاخية، وقيل : جرمي، وفي «البحر» اختلف في اسمها العلم ما لفظه وليت شعري من الذي وضع لها لفظاً يخصها أبنو آدم أم النمل انتهى، والذي يذهب إلى أن للحيوانات نفوساً ناطقة لا يمنع أن تكون لها أسماء وضعها بعضها لبعض لكن لا بألفاظ كألفاظنا بل بأصوات تؤدي على نحو مخصوص من الأداء ولعله يشتمل على أمور مختلفة كل منها يقوم مقام حرف من الحروف المألوفة لنا إذا أراد أن يترجم عنها من عرفها من ذوي النفوس القدسية ترجمها بما نعرف، ويقرب هذا لك أن بعض كلام الإفرنج وأشباههم لا نسمع منه إلا كما نسمع من أصوات العصافير ونحوها وإذا ترجم لنا بما نعرفه ظهر مشتملاً على الحروف المألوفة، والظاهر أن تاء { نَمْلَةٌ } للوحدة فتأنيث الفعل لمراعاة ظاهر التأنيث فلا دليل في ذلك على أن النملة كانت أنثى قاله بعضهم).

خلاصة التفاسير:

لقد أثبت المفسرون نطق النمل (على غرابته في زمانهم ) ورجحوا ان النملة الناطقة هي أنثى (لعلها هي ملكة النمل) وأنكروا على من يجنح إلى الاستعارة التمثيلية لنفي قول النمل صوتيا.

الإعجاز العلمي في القرآن:

لقد اخبر القرآن الكريم عن مخاطبة نملة صوتياً معشر النمل بقوله { قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النمل ادخلوا مساكنكم } وتحذيرهم أن تدوسهم أقدام نبي الله سليمان وجنوده واعتذرت عن سليمان بقولها (لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ) فلو شعروا بهم لم يحطموهم وهذا أثبات من القرآن ان أمة النمل لديهم عقول وإدارك بما حولهم ويتواصلون مع بعضهم صوتياً، وهذا ما أثبته الاكتشاف الأخير كما فصلنا.

وقفة تأمل:

إلى المشككين في صدق نبي الله محمد صلى الله عليه وسلم.. أليس الأخبار عن كلام النمل صوتياً قبل أكثر من 1400سنة لدليل دامغ على صدقه صلى الله عليه وسلم؟! من اين علم بهذا ومن علمه؟

الجواب

قال الله تعالى:(قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا )(الفرقان:6).
وقال تعالى:(فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَهَلْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ )(هود:14).**The Koran and statements mufassireen:

Almighty God said in his book Al: (Wurth said David Solomon O people, we know the logic of our birds and everything that this credit is shown (16) corner of the Solomon and his soldiers from the jinn and mankind and birds, and they distribute (17), even if they came to kill ants ant said O ye ants Msaknkm not admitted dwellings lest Solomon and his soldiers, they do not feel (18) Vtbasm laughing and saying of the Lord said to thank Oozni Namtk that blessed me and my father and I Trdah good and true Muslims in the Log me Allaah righteous (19))

Contained in the interpretation of Nasafi (even if they came to kill any ants marched) Even if the ants had reached the valley, a valley Baham many ants. Waady b «a» Itianhm because it was the word superiority over the man said ant) (lame called macular or portentous. Qatada and that he had entered by the people of Kufa Valtv said: Silwa you asked him what Abu Hanifa may Allah be pleased with him a young man from the Solomon ant whether male or female? Vovhm Abu Hanifa said, may Allah be pleased with him: the female. It was said to him: What did you know? He said: he said ant) (if male, he would have said said the ant, so that the ant, such as the Pigeon occurred in male and female, drew a distinction between the mark, saying about Dove said a pigeon, a female ant (O) Msaknkm admitted did not say «entering» it to make it and ants Mcola saying they would also be the reason given in the course of rhetoric Ktabhn () is not dwellings lest Iksirnikm, debris and breakage, which discourage the appellant is in the apparent inhibition of Solomon debris, in fact discourage them from coming to the fore and stand on the way «ARINC is here» not attend any of this position).

Picture of the microphones used in the control of the voices of ants

The Vifisser Oval:

(Even if they came to the Valley of the Ants) Wade Baham many ants, and the act of infringing the (b) Itianhm either because it was high or because you want a piece of the saying: If something has a goal, etc., as if they wanted to get other valley. The ant (O) Msaknkm ants admitted as to what it sees them heading to the valley fled in fear of their Ahtmanm Vtbaha other Vsaan ********************ed by the cry of Bhoudrtha Alnmal Vtbatha, Vcbh that address sensible and Mnasahthm Mjriham therefore conducted with the refrain that there is that the creation of God Almighty in which the mind and pronunciation. (No dwellings lest Solomon and his soldiers) discourage them from the debris, and you want to stop so Nhiaa Ihtmunha Kcolhm: ARINC not here, is the allowance of the appeal or not, the answer is not to get involved in a Lughah capacity. () And they do not feel that they Ihtmonakm felt as if they do not feel like infallibility of the prophets of injustice and abuse. It was the resumption of a Solomon to understand and feel that people are not.

What in the interpretation of Alousi:

Alousi forward to deny the leave of the visible text (Word Namla statement to the world of ants audio) and tend to the loan representative, says the letter: (for track conditions did not rule out that the ants have the same language).

Here is what the text: (and you know that no harm in denying the validity of this news, and it was said: It is the voice of peace has not heard already, but understanding what is stated in the same inspiration from God, and canine corps: that the King and told him that he heard no voice recalls the words of Greer:

If I had the words of Gl ... Solomon knew the Word of ants

He wanted to Bagl not heard; and some of them said: what if it sees them heading to the valley fled in fear of their Ahtmanm Vtbaha other, shouting and cry realized what Bhoudrtha ant Vtbatha Vcbh wise to address this and therefore Mnasahthm Mjriham where they are made, saying, other ants Mcola him would speak out loan representative director, and may be borrowed by the tools.

And you know it does not need. On the track conditions did not rule out that the ants have the same in every language, it is fed by the summer, in winter and find what Idk half of the grain for fear of him that the dew Vinept lentils and coriander but it cut off each of four plots of two Bhqha not only because they grow and grow if it does not built. This and his ilk need to be aware of which requires a holistic indicative of the same language. Sheikh has demonstrated evidence of self-supervision of speaking for all animals. The phenomena of the verses and the news I heard the sound as required by past and there is no need for you to say: may be God has created, as stated in that speech and in all the ants in the mind and understanding and today it is not so in the ants. Then he should know that appears to be aware of the following is stated that Solomon, peace be upon him and his troops were on the inspiration from the Almighty and science Alill Messenger may Allah bless him and speaking with him and saw his peace be upon him, and apparently it was also like ants in the body, which Today, some ants and the fruit fly, called the Persian, and some very quisas enormous and can not ******************************** it.

In some of the effects that it was lame, name, macular, and said: Jeremy, in the «sea» in the name of science is different for the pronunciation of my hair and I wish to set its own rude Obno Adam ant or over, and that goes for animals that does not preclude speaking Nfosa have the names of by some, but for some, but not in terms Kolvazna voices take on an ad hoc performance and may include different things, each to act in place of the familiar characters of the letters if we wanted to translate from the known to the sacredness of the **************** translated to know, and brings you some of the words Varangians and the like do not hear from him but, as we hear the voices of the birds and the like, and if translated back to us what we know includes the familiar characters, and appears to be an ant (V) of the unit Vtonit act to take account of gender is not apparent in the evidence, however, that the ant has been said by some female).

Abstract interpretations:

Sign has proved to the pronunciation of ants (the Grapth in their time) and suggested that the female ant is speaking (perhaps is the queen of ants), and denied to those who tend to deny the representativeness of the loan according to an audio ants.

Scientific Miracles in the Quran:

I told the Holy Quran from the world of audio address ant ant ant said he (O) Msaknkm Naml admitted and warned that Tdoshm the feet of the Prophet of God, Solomon soldiers and apologized for saying Suleiman (not dwellings lest Solomon and his soldiers, they do not feel) if they are not Ihtmohm This evidence from the Quran a nation that ants have minds and awareness of including them and communicate with one voice, and this is demonstrated by the recent discovery, as we decided.

And a moment of contemplation:

To doubt the sincerity of the Prophet Muhammad peace be upon him .. Is not news about ants audio talk by more than 1400 years of hard evidence on the truth of God's blessings and peace be upon him?! Where it is aware of this knowledge?

Answer

Almighty God said: (Say, who knows the secret revealed in the heavens and the earth he was ever Forgiving, Most Merciful) (Holy Qur'an: 6).

The Almighty said: (If they do respond to you, then know that He sent down to the knowledge of God and there is no god but He Can you Mu

Search This Blog

المشاركة على واتساب متوفرة فقط في الهواتف